Op een willekeurige dag kan het gebeuren: een stroomstoring. Het kan voor veel overlast zorgen en het is belangrijk om te weten wat je moet doen als het jou overkomt. In dit artikel gaan we dieper in op de stroomstoring die recentelijk plaatsvond in Doetinchem en hoe je erachter kunt komen of er een stroomstoring is in jouw buurt.
De stroomstoring in Doetinchem
Op 23 augustus 2021 werd Doetinchem getroffen door een stroomstoring. De storing begon rond 14:30 uur en duurde ongeveer een uur. Het was een flinke storing, want maar liefst 20.000 huishoudens en bedrijven zaten zonder stroom. De oorzaak van de storing was een defect in een transformatorstation.
De stroomstoring zorgde voor veel overlast. Zo vielen verkeerslichten uit, werkten pinautomaten niet meer en konden mensen niet meer bellen of internetten. Ook waren er enkele bedrijven die hun deuren moesten sluiten omdat ze zonder stroom kwamen te zitten.
Hoe kom je erachter of er een stroomstoring is in jouw buurt?
Als er een stroomstoring is in jouw buurt, wil je natuurlijk zo snel mogelijk weten wat er aan de hand is en hoe lang het gaat duren. Er zijn verschillende manieren om hierachter te komen:
Lokale nieuwsbronnen
De meest voor de hand liggende manier om erachter te komen of er een stroomstoring is in jouw buurt, is door het lokale nieuws te volgen. Dit kan via internet, radio of televisie. Lokale nieuwsbronnen zijn vaak als eerste op de hoogte van een stroomstoring en kunnen je snel informeren over de oorzaak en de verwachte duur van de storing.
Sociale media
Naast lokale nieuwsbronnen kun je ook gebruik maken van sociale media, zoals Twitter en Facebook. Veel netbeheerders en energiebedrijven hebben een eigen Twitter-account waarop ze informatie delen over stroomstoringen. Ook kun je via Twitter en Facebook contact opnemen met je netbeheerder of energiebedrijf om te vragen wat er aan de hand is.
Storingenkaart
Sommige netbeheerders hebben een storingenkaart op hun website staan. Op deze kaart kun je zien waar er op dit moment stroomstoringen zijn en wat de verwachte duur van de storing is. Ook kun je via de storingenkaart een storing melden.
Wat moet je doen bij een stroomstoring?
Als er een stroomstoring is, is het belangrijk om rustig te blijven en de volgende stappen te volgen:
Controleer of de buren ook zonder stroom zitten
Als je merkt dat je zonder stroom zit, controleer dan of de buren ook zonder stroom zitten. Als dit het geval is, is de kans groot dat er sprake is van een stroomstoring.
Bel de netbeheerder of energiebedrijf
Bel de netbeheerder of energiebedrijf om te melden dat er een stroomstoring is. Zij kunnen je informeren over de oorzaak en de verwachte duur van de storing.
Haal de stekkers uit de stopcontacten
Haal de stekkers uit de stopcontacten om te voorkomen dat er schade ontstaat als de stroom weer terugkomt.
Gebruik geen kaarsen
Gebruik geen kaarsen om te verlichten, omdat dit brandgevaarlijk kan zijn. Gebruik in plaats daarvan een zaklamp of een ander veilig alternatief.
Houd de koelkast en vriezer dicht
Houd de koelkast en vriezer dicht om te voorkomen dat de inhoud bederft. Als de stroomstoring langer duurt dan 4 uur, kun je de inhoud van de koelkast en vriezer het beste weggooien.
Conclusie
Een stroomstoring kan voor veel overlast zorgen. Het is daarom belangrijk om te weten wat je moet doen als het jou overkomt. Als er een stroomstoring is in jouw buurt, kun je dit op verschillende manieren achterhalen, zoals via lokale nieuwsbronnen, sociale media en storingenkaarten. Als je zonder stroom zit, is het belangrijk om rustig te blijven en de juiste stappen te volgen, zoals het bellen van de netbeheerder of energiebedrijf en het dicht houden van de koelkast en vriezer. Door goed voorbereid te zijn, kun je de overlast van een stroomstoring zoveel mogelijk beperken.