Op een willekeurige dag kan het zomaar gebeuren: een stroomstoring. Het kan voor veel overlast zorgen en het is dan ook belangrijk om te weten hoe je erachter kunt komen of er een stroomstoring is in jouw buurt. In dit artikel gaan we dieper in op de recente stroomstoring in Edam-Volendam en hoe je op de hoogte kunt blijven van stroomstoringen.
Stroomstoring in Edam-Volendam
Op 22 juni 2021 werd Edam-Volendam getroffen door een stroomstoring. De storing begon rond 10 uur ’s ochtends en duurde tot ongeveer 12 uur ’s middags. Het was een flinke storing waarbij ongeveer 10.000 huishoudens zonder stroom kwamen te zitten. De oorzaak van de storing was een defecte kabel.
De stroomstoring zorgde voor veel overlast. Zo konden veel bedrijven niet werken en moesten scholen hun deuren sluiten. Ook het openbaar vervoer had last van de storing, zo reden er geen treinen tussen Amsterdam en Hoorn. Gelukkig was de storing na een paar uur verholpen en kwam de stroomvoorziening weer op gang.
Hoe kom je erachter of er een stroomstoring is in Edam-Volendam?
Er zijn verschillende manieren om erachter te komen of er een stroomstoring is in Edam-Volendam. Hieronder hebben we een aantal opties voor je op een rijtje gezet:
Lokale nieuwsbronnen
De meest voor de hand liggende manier om erachter te komen of er een stroomstoring is in Edam-Volendam is door het lokale nieuws te volgen. Dit kan via internet, radio of televisie. Lokale nieuwsbronnen zoals NH Nieuws en RTV Love houden je op de hoogte van het laatste nieuws in de regio. Op hun websites en social media kanalen kun je vaak ook live updates vinden over stroomstoringen.
Sociale media
Naast lokale nieuwsbronnen kun je ook gebruik maken van sociale media om op de hoogte te blijven van stroomstoringen. Zo kun je bijvoorbeeld zoeken op hashtags als #stroomstoring of #edamvolendam om te zien of er berichten zijn over een stroomstoring. Ook kun je de Twitter-accounts van netbeheerders als Liander en Enexis volgen. Zij plaatsen vaak updates over stroomstoringen en de voortgang van het herstel.
Netbeheerder
Als je zelf geen stroom meer hebt, kun je ook contact opnemen met de netbeheerder. In Edam-Volendam is dat Liander. Via de website van Liander kun je een storing melden en kun je ook zien of er al bekend is dat er een storing is in jouw buurt. Daarnaast kun je ook bellen naar het storingsnummer van Liander: 0800-9009.
Wat te doen bij een stroomstoring?
Als er een stroomstoring is, is het belangrijk om rustig te blijven en de volgende stappen te volgen:
Controleer of de buren ook geen stroom hebben
Als je geen stroom meer hebt, is het verstandig om te controleren of de buren ook geen stroom hebben. Als zij wel stroom hebben, kan het zijn dat er iets mis is met jouw meterkast. In dat geval kun je het beste een elektricien inschakelen.
Meld de storing bij de netbeheerder
Als blijkt dat er een stroomstoring is, is het belangrijk om dit te melden bij de netbeheerder. Zij kunnen dan aan de slag om de storing te verhelpen. Via de website of het storingsnummer van de netbeheerder kun je de storing melden.
Bereid je voor op een langere storing
Als de stroomstoring langer duurt, is het verstandig om je voor te bereiden op een langere periode zonder stroom. Zorg dat je voldoende kaarsen en lucifers in huis hebt en dat je een radio op batterijen hebt om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws. Ook is het verstandig om voldoende eten en drinken in huis te hebben dat niet gekoeld hoeft te worden.
Conclusie
Een stroomstoring kan voor veel overlast zorgen. Gelukkig zijn er verschillende manieren om op de hoogte te blijven van stroomstoringen in Edam-Volendam. Door het lokale nieuws te volgen, sociale media te gebruiken of contact op te nemen met de netbeheerder kun je snel achterhalen of er een stroomstoring is en wat de voortgang van het herstel is. Als er een stroomstoring is, is het belangrijk om rustig te blijven en de juiste stappen te volgen om de overlast zoveel mogelijk te beperken.