Stroomstoring Leidschendam-Voorburg

Op een willekeurige dag kan het zomaar gebeuren: een stroomstoring. Het kan voor veel overlast zorgen en het is dan ook belangrijk om te weten wat je moet doen als er een stroomstoring is in jouw buurt. In dit artikel gaan we dieper in op de stroomstoring die plaatsvond in Leidschendam-Voorburg en hoe je erachter kunt komen of er een stroomstoring is in jouw buurt.

De stroomstoring in Leidschendam-Voorburg

Op 22 juni 2021 was er een stroomstoring in Leidschendam-Voorburg. De storing begon rond 10:30 uur en duurde tot ongeveer 12:30 uur. Het was een flinke storing waarbij ongeveer 20.000 huishoudens zonder stroom kwamen te zitten. De oorzaak van de storing was een defecte kabel in een verdeelstation.

De stroomstoring zorgde voor veel overlast in de buurt. Zo werkten verkeerslichten niet meer, konden mensen niet meer pinnen en vielen veel apparaten uit. Ook de hulpdiensten hadden last van de storing, omdat zij niet meer konden communiceren via hun portofoons.

Hoe kom je erachter of er een stroomstoring is in jouw buurt?

Als er een stroomstoring is in jouw buurt, is het belangrijk om te weten wat er aan de hand is en hoe lang de storing gaat duren. Er zijn verschillende manieren om erachter te komen of er een stroomstoring is in jouw buurt:

Lokale nieuwsbronnen

De meest voor de hand liggende manier om erachter te komen of er een stroomstoring is in jouw buurt, is door het lokale nieuws te volgen. Dit kan via internet, radio of televisie. Lokale nieuwsbronnen zijn vaak als eerste op de hoogte van een stroomstoring en kunnen je dus snel informeren over de situatie.

Sociale media

Naast het lokale nieuws kun je ook gebruik maken van sociale media om erachter te komen of er een stroomstoring is in jouw buurt. Op Twitter en Facebook kun je zoeken naar berichten over stroomstoringen in jouw buurt. Ook kun je via deze kanalen contact opnemen met je netbeheerder om te vragen wat er aan de hand is.

Netbeheerder

Als je erachter wilt komen wat er aan de hand is bij een stroomstoring, kun je ook contact opnemen met je netbeheerder. De netbeheerder is verantwoordelijk voor het onderhoud en de reparatie van het elektriciteitsnetwerk en kan je dus meer informatie geven over de situatie. Op de website van je netbeheerder kun je vaak ook informatie vinden over stroomstoringen in jouw buurt.

Wat te doen bij een stroomstoring?

Als er een stroomstoring is in jouw buurt, is het belangrijk om rustig te blijven en de volgende stappen te volgen:

Controleer of de buren ook geen stroom hebben

Als je merkt dat je geen stroom meer hebt, is het verstandig om te controleren of de buren ook geen stroom hebben. Als dit het geval is, is de kans groot dat er sprake is van een stroomstoring.

Bel de netbeheerder

Als je erachter bent gekomen dat er sprake is van een stroomstoring, kun je contact opnemen met je netbeheerder. Zij kunnen je meer informatie geven over de situatie en aangeven hoe lang het gaat duren voordat de stroom weer terug is.

Haal de stekkers uit de stopcontacten

Als er sprake is van een stroomstoring, is het verstandig om de stekkers uit de stopcontacten te halen. Dit voorkomt dat er schade ontstaat aan apparaten als de stroom weer terugkomt.

Gebruik geen kaarsen

Als de stroom uitvalt, kan het verleidelijk zijn om kaarsen te gebruiken voor verlichting. Dit is echter niet verstandig, omdat kaarsen brandgevaarlijk zijn. Gebruik in plaats daarvan een zaklamp of een ander veilig alternatief.

Conclusie

Een stroomstoring kan voor veel overlast zorgen en het is dan ook belangrijk om te weten wat je moet doen als er een stroomstoring is in jouw buurt. Door het lokale nieuws te volgen, gebruik te maken van sociale media en contact op te nemen met je netbeheerder kun je snel achterhalen wat er aan de hand is en hoe lang de storing gaat duren. Door de juiste stappen te volgen bij een stroomstoring kun je ervoor zorgen dat je zo min mogelijk last hebt van de situatie.

Plaats een reactie