Op een willekeurige dag kan het zomaar gebeuren: een stroomstoring. Het kan voor veel overlast zorgen en het is belangrijk om te weten wat je moet doen als het jou overkomt. In dit artikel gaan we dieper in op de stroomstoring die recentelijk plaatsvond in Midden-Delfland en hoe je erachter kunt komen of er een stroomstoring is in jouw buurt.
De stroomstoring in Midden-Delfland
Op 12 augustus 2021 werd Midden-Delfland getroffen door een stroomstoring. Het ging om een grote storing die duizenden huishoudens trof. De storing begon rond 10 uur ’s ochtends en duurde enkele uren. Veel mensen zaten zonder stroom en dat zorgde voor veel overlast. Zo konden mensen niet werken, was er geen internet en vielen veel apparaten uit.
De oorzaak van de storing was een defect in een transformatorstation. Hierdoor viel de stroom uit in een groot gebied. Netbeheerder Stedin heeft hard gewerkt om de storing zo snel mogelijk op te lossen. Rond 1 uur ’s middags was de storing verholpen en hadden alle huishoudens weer stroom.
Hoe kom je erachter of er een stroomstoring is in jouw buurt?
Als er een stroomstoring is in jouw buurt, wil je natuurlijk zo snel mogelijk weten wat er aan de hand is en wanneer de stroom weer terugkomt. Er zijn verschillende manieren om erachter te komen of er een stroomstoring is:
Lokale nieuwsbronnen
De meest voor de hand liggende manier om erachter te komen of er een stroomstoring is, is door het lokale nieuws te volgen. Dit kan via internet, radio of televisie. Lokale nieuwsbronnen zijn vaak als eerste op de hoogte van een stroomstoring en kunnen je snel informeren over de situatie.
Sociale media
Naast het lokale nieuws kun je ook gebruik maken van sociale media om erachter te komen of er een stroomstoring is. Op Twitter en Facebook kun je zoeken naar berichten over stroomstoringen in jouw buurt. Vaak delen mensen hun ervaringen en kun je op die manier snel achterhalen of er een storing is en waar deze zich bevindt.
Netbeheerder
Als je erachter wilt komen wat de oorzaak van de storing is en wanneer de stroom weer terugkomt, kun je contact opnemen met de netbeheerder. In Nederland zijn er verschillende netbeheerders, afhankelijk van waar je woont. De netbeheerder is verantwoordelijk voor het onderhoud en de aanleg van het energienetwerk en kan je dus alles vertellen over de storing.
Wat te doen bij een stroomstoring?
Als je merkt dat er een stroomstoring is, is het belangrijk om rustig te blijven en de volgende stappen te volgen:
Controleer of de buren ook geen stroom hebben
Als je merkt dat je geen stroom hebt, is het verstandig om te controleren of de buren ook geen stroom hebben. Als dit het geval is, is de kans groot dat er sprake is van een stroomstoring.
Check de meterkast
Controleer of de stoppen in de meterkast zijn doorgeslagen. Als dit het geval is, kun je proberen om de stoppen weer omhoog te zetten. Als dit niet werkt, is er waarschijnlijk sprake van een stroomstoring.
Bel de netbeheerder
Als je vermoedt dat er sprake is van een stroomstoring, kun je contact opnemen met de netbeheerder. Zij kunnen je vertellen wat er aan de hand is en wanneer de stroom weer terugkomt.
Bereid je voor op een langere storing
Als de stroomstoring langer duurt, is het belangrijk om je voor te bereiden. Zorg dat je voldoende water en voedsel in huis hebt en dat je een zaklamp en batterijen bij de hand hebt. Ook is het verstandig om je telefoon op te laden, zodat je bereikbaar blijft.
Conclusie
Een stroomstoring kan voor veel overlast zorgen. Het is daarom belangrijk om te weten wat je moet doen als het jou overkomt. Door het lokale nieuws te volgen, gebruik te maken van sociale media en contact op te nemen met de netbeheerder, kun je snel achterhalen wat er aan de hand is en wanneer de stroom weer terugkomt. Door je goed voor te bereiden op een langere storing, kun je de overlast zoveel mogelijk beperken.