Op een willekeurige dag kan het zomaar gebeuren: een stroomstoring. Het kan voor veel overlast zorgen en het is belangrijk om te weten wat je moet doen als het jou overkomt. In dit artikel gaan we dieper in op de stroomstoring die recentelijk plaatsvond in Ommen en hoe je erachter kunt komen of er een stroomstoring is in jouw buurt.
De stroomstoring in Ommen
Op 23 augustus 2021 werd Ommen getroffen door een stroomstoring. Het was een flinke storing die ervoor zorgde dat veel huishoudens en bedrijven zonder stroom kwamen te zitten. De storing begon rond 10 uur in de ochtend en duurde tot ongeveer 12 uur in de middag. De oorzaak van de storing was een defecte kabel in een transformatorhuisje.
De stroomstoring zorgde voor veel overlast in Ommen. Veel bedrijven moesten hun deuren sluiten en ook veel huishoudens hadden geen stroom. Dit zorgde voor problemen met bijvoorbeeld het bereiden van eten en het opladen van telefoons en laptops. Gelukkig was de storing na een paar uur verholpen en kwam de stroomvoorziening weer op gang.
Hoe kom je erachter of er een stroomstoring is in jouw buurt?
Als er een stroomstoring is in jouw buurt, wil je natuurlijk zo snel mogelijk weten wat er aan de hand is en hoe lang het gaat duren. Er zijn verschillende manieren om erachter te komen of er een stroomstoring is in jouw buurt:
Lokale nieuwsbronnen
De meest voor de hand liggende manier om erachter te komen of er een stroomstoring is in jouw buurt, is door het lokale nieuws te volgen. Dit kan via internet, radio of televisie. Lokale nieuwsbronnen zijn vaak als eerste op de hoogte van een stroomstoring en kunnen je snel informeren over de oorzaak en de verwachte duur van de storing.
Sociale media
Naast lokale nieuwsbronnen kun je ook gebruik maken van sociale media om erachter te komen of er een stroomstoring is in jouw buurt. Op Twitter en Facebook kun je zoeken naar berichten over stroomstoringen in jouw regio. Vaak zijn er ook speciale accounts die zich richten op het melden van stroomstoringen, zoals @StoringNL op Twitter.
Netbeheerder
Als je er niet achter kunt komen via lokale nieuwsbronnen of sociale media, kun je contact opnemen met de netbeheerder. De netbeheerder is verantwoordelijk voor het beheer van het energienetwerk en kan je informeren over eventuele storingen. Je kunt de netbeheerder bereiken via het storingsnummer dat op je energierekening staat.
Wat te doen bij een stroomstoring?
Als je erachter komt dat er een stroomstoring is in jouw buurt, is het belangrijk om de volgende stappen te volgen:
Controleer de meterkast
Controleer als eerste de meterkast om te zien of er een zekering is gesprongen. Als dit het geval is, kun je proberen om de zekering terug te zetten. Als dit niet werkt, is er waarschijnlijk sprake van een stroomstoring.
Meld de storing
Als je hebt vastgesteld dat er sprake is van een stroomstoring, is het belangrijk om dit te melden bij de netbeheerder. Zo kan de netbeheerder zo snel mogelijk aan de slag om de storing te verhelpen.
Bereid je voor
Zorg ervoor dat je altijd een aantal kaarsen en lucifers in huis hebt voor het geval van een stroomstoring. Ook is het handig om een powerbank te hebben om je telefoon op te laden als er geen stroom is.
Blijf uit de buurt van elektrische apparaten
Als er een stroomstoring is, kan het gevaarlijk zijn om in de buurt te zijn van elektrische apparaten. Schakel alle apparaten uit en trek de stekkers uit het stopcontact om te voorkomen dat er kortsluiting ontstaat als de stroom weer terugkomt.
Conclusie
Een stroomstoring kan voor veel overlast zorgen, maar door goed voorbereid te zijn kun je de gevolgen beperken. Door het volgen van lokale nieuwsbronnen, sociale media en het contact opnemen met de netbeheerder kun je snel achterhalen of er een stroomstoring is in jouw buurt. Als er sprake is van een stroomstoring, is het belangrijk om de juiste stappen te volgen om de gevolgen te beperken.