Op een willekeurige dag kan het gebeuren: een stroomstoring. Het kan voor veel overlast zorgen en het is belangrijk om te weten wat je moet doen als het jou overkomt. In dit artikel gaan we dieper in op de stroomstoring die recentelijk plaatsvond in Tiel en hoe je erachter kunt komen of er een stroomstoring is in jouw buurt.
Stroomstoring Tiel
Op 23 juni 2021 werd Tiel getroffen door een stroomstoring. De storing begon rond 10 uur ’s ochtends en duurde tot ongeveer 12 uur ’s middags. Het was een flinke storing waarbij ongeveer 20.000 huishoudens zonder stroom kwamen te zitten. De oorzaak van de storing was een defecte kabel in een verdeelstation.
De stroomstoring zorgde voor veel overlast in Tiel. Zo vielen verkeerslichten uit, werkten pinautomaten niet en konden mensen niet thuis werken omdat ze geen stroom hadden. Ook de hulpdiensten hadden last van de storing, omdat hun communicatiemiddelen niet werkten.
Hoe kom je erachter of er een stroomstoring is in jouw buurt?
Als je vermoedt dat er een stroomstoring is in jouw buurt, zijn er verschillende manieren om hierachter te komen. De meest voor de hand liggende manier is om het lokale nieuws te raadplegen. Dit kan via internet, radio of televisie. Vaak wordt er bij een stroomstoring een bericht geplaatst op de website van de netbeheerder. In het geval van Tiel was dit Liander.
Een andere manier om erachter te komen of er een stroomstoring is in jouw buurt, is door gebruik te maken van sociale media. Op Twitter en Facebook worden vaak berichten geplaatst over stroomstoringen. Je kunt bijvoorbeeld zoeken op de naam van jouw woonplaats in combinatie met het woord ‘stroomstoring’. Zo krijg je een overzicht van berichten van mensen die ook last hebben van de storing.
Daarnaast kun je ook contact opnemen met de netbeheerder. Zij kunnen je vertellen of er een storing is en wanneer deze naar verwachting verholpen zal zijn. Het telefoonnummer van de netbeheerder staat vaak op de energierekening.
Wat moet je doen bij een stroomstoring?
Als je merkt dat er een stroomstoring is in jouw buurt, is het belangrijk om rustig te blijven en de volgende stappen te volgen:
- Controleer of de buren ook last hebben van de storing. Als dit het geval is, dan is de kans groot dat het om een algemene stroomstoring gaat.
- Controleer of de stoppen in de meterkast zijn doorgeslagen. Als dit het geval is, dan kun je deze zelf weer inschakelen.
- Als de stoppen niet zijn doorgeslagen en de buren ook last hebben van de storing, dan kun je contact opnemen met de netbeheerder. Zij kunnen je vertellen wat er aan de hand is en wanneer de storing verholpen zal zijn.
- Als de storing langere tijd duurt, is het belangrijk om rekening te houden met de volgende zaken:
- Zorg voor voldoende verlichting, bijvoorbeeld met kaarsen of een zaklamp.
- Houd de koelkast en vriezer gesloten om bederf van voedsel te voorkomen.
- Als je afhankelijk bent van medische apparatuur, neem dan contact op met je huisarts of specialist.
Conclusie
Een stroomstoring kan voor veel overlast zorgen. Het is belangrijk om te weten wat je moet doen als het jou overkomt. Als je vermoedt dat er een stroomstoring is in jouw buurt, kun je het lokale nieuws raadplegen, gebruik maken van sociale media of contact opnemen met de netbeheerder. Als je weet wat je moet doen bij een stroomstoring, kun je de overlast tot een minimum beperken.